♥♥♥
Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam.
Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Mungkin ada sebahagian orang yang tidak tergerak hatinya untuk men
Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam.
Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Mungkin ada sebahagian orang yang tidak tergerak hatinya untuk men
asihati manusia,
kerana ia merasa banyak melakukan dosa dan tidak layak untuk mengucapkan ucapan kebaikan kepada sesama manusia.
Pandangan seperti itu adalah keliru dan bahayanya sangat besar, serta akan membuat syaitan gembira.
Betapa tidak, kerana jika mesti menunggu sampai seseorang bersih dari dosa baru ia layak menasihati manusia,
maka tidak ada seorangpun di muka bumi yang layak memberi nasihat setelah Rasulullah s.a.w yang tercinta wafat.
Sebagaimana dikatakan seorang penyair:
“Apabila seorang pendosa itu tidak menasihati manusia,
maka siapakah yang akan menasihati orang-orang yang berdosa setelah Nabi Muhammad kita”.
Sa’id bin Jubair berkata:
“Apabila seseorang tidak memerintahkan kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari yang munkar,
hingga ia menunggu dirinya bebas dari kesalahan,
maka tidak akan ada seorangpun yang memerintahkan kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari yang munkar”.
Imam Malik setelah mendengar perkataan Sa’id bin Jubair berkata: “Benar apa yang dikatakan Sa’id.
Siapakah yang tidak memiliki sedikitpun dosa dalam dirinya?”.
Al-Hasan berkata kepada Mutharrif bin ‘Abdillah:
“Berilah nasihat kepada sahabat-sahabatmu”.
Mutharrif menjawab:
“Sesungguhnya aku takut mengatakan apa yang tidak aku kerjakan”.
Al-Hasan berkata lagi:
“Semoga Allah merahmati dirimu.
Tidak ada seorangpun di antara kita yang melakukan semua yang diperintahkan Allah.
Syaitan akan gembira apabila kita berfikir seperti itu sehingga tidak ada seorangpun yang memerintah kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari kemungkaran”.
Berkata Ibnu Hazm:
“Apabila orang yang mencegah dari perbuatan keji mesti orang yang tidak memiliki kesalahan, dan orang yang memerintah kepada kebaikan mesti orang yang selalu mengerjakan kebajikan, maka tidak ada seorangpun yang mencegah dari yang mungkar dan tidak ada seorang pun yang mengajak kepada kebaikan setelah Nabi Muhammad s.a.w ”
(Semua nukilan diatas dapat ditemukan dalam kitab al-Jami’ li Ahkamil Quran: 1/367, al-Qurtubi).
Imam Nawawi berkata:
“Para ulama menyatakan bahawa tidak disyaratkan pada orang yang memerintah kepada kebaikan atau orang yang mencegah dari kemungkaran untuk mencapai kesempurnaan dalam segala hal. Tapi, ia mesti tetap mengajak kepada kebaikan walaupun ia memiliki kekurangan dalam hal yang ia ajak kepadanya,
dan ia tetap mencegah kemungkaran walau ia terkadang mengerjakan apa yang ia cegah.
Kerana sesungguhnya wajib pada dirinya dua perkara iaitu : mengajak dirinya sendiri ke arah kebaikan dan mencegah dari kemungkaran; dan mengajak orang lain ke arah kepada kebaikan dan mencegah mereka dari yang mungkar.
Tidak boleh ia melalaikan salah satu dari dua perkara tersebut”.
(Syarah Sahih Muslim: 2/23, An-Nawawi).
Sahabat yang dimuliakan,
Dari Abu Ruqayah Tamim Ad Daari radhiallahuanhu,
sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya :
"Agama adalah nasihat".
Kami berkata: "Kepada siapa?".
Baginda bersabda maksudnya : "Kepada Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya dan kepada pemimpan kaum muslimin dan rakyatnya". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kandungan Hadis:
1. Agama Islam berdiri tegak di atas upaya saling menasihati, maka harus selalu saling menasihati di antara masing-masing individu muslim.
2. Nasihat wajib dilakukan sesuai kemampuan.
Kedudukan Hadis
Hadis ini sangat penting, kerana mengandung seluruh agama. Iaitu mengandung hak Allah, hak Rasul-Nya, dan hak hamba-Nya. Kewajiban penunaian hak-hak tersebut terkandung pada kata nasihat.
1. Nasihat untuk Allah.
Adalah menunaikan hak Allah s.w.t seperti telah tersebut pada pembahasan iman kepada Allah.
2. Nasihat untuk kitab-Nya.
Adalah menunaikan hak kitab-Nya Al-Quran,
seperti yang diyakini bahawa Al-Quran adalah kalamullah, mukjizat terbesar diantara mukjizat-mukjizat yang pernah diberikan kepada para rasul,
sebagai petunjuk dan cahaya.
Selain itu juga membenarkan beritanya dan melaksanakan hukumnya.
3. Nasihat untuk Rasul-Nya.
Adalah menunaikan hak Rasulullah s.a.w apabila dilaksanakan semua sunah dan amalan Nabi s.a.w,
seperti telah tersebut pada makna syahadat Muhammad Rasulullah.
4. Nasihat untuk para imam.
Kata imam jika disebutkan secara mutlak maka berarti penguasa, dan adakalanya kata imam berarti ulama.
Nasihat untuk para imam,
meliputi imam dengan kedua maksud tersebut.
Nasihat untuk penguasa adalah menunaikan haknya,
seperti, taat dalam hal yang makruf, tidak taat dalam kemaksiatan, tunduk dan tidak membangkang dan lain-lain yang merupakan hak penguasa yang telah dijelaskan dalam kitab dan sunah.
Nasihat untuk ulama adalah mencintai mereka kerana kebaikannya dan jasanya pada umat berkat ilmunya,
dan dakwahnya, menjaga kehormatan dan kewibawaannya serta menyebarkan fatwa-fatwanya.
5. Nasihat untuk kaum muslimin
Memberi nasihat dan mengajak kepada makuf dan mencegah kemugkaran adalah tanggungjawab kita semua.
Jangan diabaikan dan ditinggalkan tugas ini.
Kita mengajak kepada kaum muslimin dimana saja mereka berada. Adalah memberikan semua yang menjadi hak mereka demi terwujudnya maslahat dunia dan akhirat mereka.
Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita teruskan tugas mulia dan menjadi amalan dan sunah Nabi s.a.w. iaitu nasihat menasihati dan berdakwah kepada sesiapa saja untuk mentaati Allah s.w.t. dan meninggalkan larangan-Nya walupun kita masih serba kekurangan dan masih banyak belum sempurna.
Jangan rasa kecewa apabila nasihat kita tidak di dengari dan di ikuti kerana hidayah dan petunjuk itu hak Allah s.w.t.
sedangkan hak memberi nasihat adalah tugas kita sebagai hamba-Nya. Allah s.w.t. akan memberi balasannya di hari akhirat apabila kita memenuhi tugas yang diamanahkan-Nya di dunia.
kerana ia merasa banyak melakukan dosa dan tidak layak untuk mengucapkan ucapan kebaikan kepada sesama manusia.
Pandangan seperti itu adalah keliru dan bahayanya sangat besar, serta akan membuat syaitan gembira.
Betapa tidak, kerana jika mesti menunggu sampai seseorang bersih dari dosa baru ia layak menasihati manusia,
maka tidak ada seorangpun di muka bumi yang layak memberi nasihat setelah Rasulullah s.a.w yang tercinta wafat.
Sebagaimana dikatakan seorang penyair:
“Apabila seorang pendosa itu tidak menasihati manusia,
maka siapakah yang akan menasihati orang-orang yang berdosa setelah Nabi Muhammad kita”.
Sa’id bin Jubair berkata:
“Apabila seseorang tidak memerintahkan kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari yang munkar,
hingga ia menunggu dirinya bebas dari kesalahan,
maka tidak akan ada seorangpun yang memerintahkan kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari yang munkar”.
Imam Malik setelah mendengar perkataan Sa’id bin Jubair berkata: “Benar apa yang dikatakan Sa’id.
Siapakah yang tidak memiliki sedikitpun dosa dalam dirinya?”.
Al-Hasan berkata kepada Mutharrif bin ‘Abdillah:
“Berilah nasihat kepada sahabat-sahabatmu”.
Mutharrif menjawab:
“Sesungguhnya aku takut mengatakan apa yang tidak aku kerjakan”.
Al-Hasan berkata lagi:
“Semoga Allah merahmati dirimu.
Tidak ada seorangpun di antara kita yang melakukan semua yang diperintahkan Allah.
Syaitan akan gembira apabila kita berfikir seperti itu sehingga tidak ada seorangpun yang memerintah kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari kemungkaran”.
Berkata Ibnu Hazm:
“Apabila orang yang mencegah dari perbuatan keji mesti orang yang tidak memiliki kesalahan, dan orang yang memerintah kepada kebaikan mesti orang yang selalu mengerjakan kebajikan, maka tidak ada seorangpun yang mencegah dari yang mungkar dan tidak ada seorang pun yang mengajak kepada kebaikan setelah Nabi Muhammad s.a.w ”
(Semua nukilan diatas dapat ditemukan dalam kitab al-Jami’ li Ahkamil Quran: 1/367, al-Qurtubi).
Imam Nawawi berkata:
“Para ulama menyatakan bahawa tidak disyaratkan pada orang yang memerintah kepada kebaikan atau orang yang mencegah dari kemungkaran untuk mencapai kesempurnaan dalam segala hal. Tapi, ia mesti tetap mengajak kepada kebaikan walaupun ia memiliki kekurangan dalam hal yang ia ajak kepadanya,
dan ia tetap mencegah kemungkaran walau ia terkadang mengerjakan apa yang ia cegah.
Kerana sesungguhnya wajib pada dirinya dua perkara iaitu : mengajak dirinya sendiri ke arah kebaikan dan mencegah dari kemungkaran; dan mengajak orang lain ke arah kepada kebaikan dan mencegah mereka dari yang mungkar.
Tidak boleh ia melalaikan salah satu dari dua perkara tersebut”.
(Syarah Sahih Muslim: 2/23, An-Nawawi).
Sahabat yang dimuliakan,
Dari Abu Ruqayah Tamim Ad Daari radhiallahuanhu,
sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya :
"Agama adalah nasihat".
Kami berkata: "Kepada siapa?".
Baginda bersabda maksudnya : "Kepada Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya dan kepada pemimpan kaum muslimin dan rakyatnya". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kandungan Hadis:
1. Agama Islam berdiri tegak di atas upaya saling menasihati, maka harus selalu saling menasihati di antara masing-masing individu muslim.
2. Nasihat wajib dilakukan sesuai kemampuan.
Kedudukan Hadis
Hadis ini sangat penting, kerana mengandung seluruh agama. Iaitu mengandung hak Allah, hak Rasul-Nya, dan hak hamba-Nya. Kewajiban penunaian hak-hak tersebut terkandung pada kata nasihat.
1. Nasihat untuk Allah.
Adalah menunaikan hak Allah s.w.t seperti telah tersebut pada pembahasan iman kepada Allah.
2. Nasihat untuk kitab-Nya.
Adalah menunaikan hak kitab-Nya Al-Quran,
seperti yang diyakini bahawa Al-Quran adalah kalamullah, mukjizat terbesar diantara mukjizat-mukjizat yang pernah diberikan kepada para rasul,
sebagai petunjuk dan cahaya.
Selain itu juga membenarkan beritanya dan melaksanakan hukumnya.
3. Nasihat untuk Rasul-Nya.
Adalah menunaikan hak Rasulullah s.a.w apabila dilaksanakan semua sunah dan amalan Nabi s.a.w,
seperti telah tersebut pada makna syahadat Muhammad Rasulullah.
4. Nasihat untuk para imam.
Kata imam jika disebutkan secara mutlak maka berarti penguasa, dan adakalanya kata imam berarti ulama.
Nasihat untuk para imam,
meliputi imam dengan kedua maksud tersebut.
Nasihat untuk penguasa adalah menunaikan haknya,
seperti, taat dalam hal yang makruf, tidak taat dalam kemaksiatan, tunduk dan tidak membangkang dan lain-lain yang merupakan hak penguasa yang telah dijelaskan dalam kitab dan sunah.
Nasihat untuk ulama adalah mencintai mereka kerana kebaikannya dan jasanya pada umat berkat ilmunya,
dan dakwahnya, menjaga kehormatan dan kewibawaannya serta menyebarkan fatwa-fatwanya.
5. Nasihat untuk kaum muslimin
Memberi nasihat dan mengajak kepada makuf dan mencegah kemugkaran adalah tanggungjawab kita semua.
Jangan diabaikan dan ditinggalkan tugas ini.
Kita mengajak kepada kaum muslimin dimana saja mereka berada. Adalah memberikan semua yang menjadi hak mereka demi terwujudnya maslahat dunia dan akhirat mereka.
Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita teruskan tugas mulia dan menjadi amalan dan sunah Nabi s.a.w. iaitu nasihat menasihati dan berdakwah kepada sesiapa saja untuk mentaati Allah s.w.t. dan meninggalkan larangan-Nya walupun kita masih serba kekurangan dan masih banyak belum sempurna.
Jangan rasa kecewa apabila nasihat kita tidak di dengari dan di ikuti kerana hidayah dan petunjuk itu hak Allah s.w.t.
sedangkan hak memberi nasihat adalah tugas kita sebagai hamba-Nya. Allah s.w.t. akan memberi balasannya di hari akhirat apabila kita memenuhi tugas yang diamanahkan-Nya di dunia.