Siapa boleh bantu ?

"Dan mohonlah pertolongan( kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang kusyuk" [Al-Baqarah : 45]

"Hai, orang2 yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta orang2 yang sabar." [Al-Baqarah : 153]

"Hendaklah kamu mengerjakan sembahyang dan bertaqwa kepada-Nya, dan Dia-lah Tuhan yang kepada-Nya kamu akan dihimpunkan (pada hari akhirat kelak). IBADAT SOLAT MERUPAKAN AMALAN PERTAMA YANG AKAN DIHISAB DI AKHIRAT NANTI." [Al-An’aam : 72]

Dalam usaha mendekatkan diri kepada Tuhan, rajin2lah utk memanjatkan doa kepada-Nya yg Maha Memberi, Maha Pemurah dan Maha Penolong. Mintalah bantuan dan pertolongan drp-Nya. Pohonlah petunjuk dan jalan drp-Nya dlm menyelesaikan masalah hidup kita.

Firman Allah yg mafhumnya:
"Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kepada-Ku, nanti-Ku perkenankan doa permohonan kamu itu. Sesungguhnya orang yg menyombong dirinya dari beribadat dan berdoa kepada-Ku akan masuk neraka jahanam dgn kehinaan." (Al-Mu'min: 60)

Jika kita dlm kecemasan, kegelisahan dan kebimbangan, tiada sesuatu @ sesiapa pun yd dapat menolong kita kecuali Allah S.W.T. Sbgi manusia yg tdk berkuasa, kita dibatasi oleh sifat2 jasmaniah dan rohaniah yg lemah. Jika kita sedar bhw kita ialah makhluk yg lemah di sisi Allah S.W.T. maka tentu sekali kita harus memanjatkan doa kita kpd Allah S.W.T. Seseungguhnya Allah S.W.T. menunggu2 hamba-Nya memanjatkan doa kepada-Nya.

Mengadulah kpd-Nya Yang Maha Mendengar serta yakinlah sepenuhnya bhw doa kita pasti akan diperkenankan Allah S.W.T. (bila sampai waktu dan ketikanya) asalkan doa itu tdk bermaksud kejahatan@ keburukan.

Hayatilah hadis2 Rasulullah s.a.w. yg mafhumnya:
"Tiada seorang muslim pun di muka bumi yg memohon kpd Allah dgn sesuatu permohonannya itu dikabulkan Allah @ dijauhkan Allah drpnya sesuatu kejahatan selama ia tdk memohon sesuatu yg membawa dosa @ memutuskan tali persaudaraan antara keluarga." (At-Termidzi)

"Sesiapa yg dibukakan pintu permohonan (iaitu gemar berdoa), nanti akan dibukakan baginya pintu2 rahmat (kebaikan seluruhnya)." (At-Termidzi)

Dlm menghadapi penderitaan hidup yg berpanjangan adakalanya kita sbgi makhluk Allah S.W.T. yg lemah tdk lagi dpt bersabar dlm memikul penderitaan itu (walaupun kita tahu bhw penderitaan itu adalah ketentuan dan ujian Allah S.W.T. semata2) Jika demikian keadaannya, berdoalah kpd Tuhan spy dpt dileburkan ketentuan yg tdk dpt kita tanggung lagi itu.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yg mafhumnya:
"Dan sesungguhnya doa itu memberi manfaat kpd yg telah diturunkan dan kepada yg belum diturunkan. Dan tdk ada yg dpt menangkis ketetapan Allah kecuali doa, sebab itu berdoalah kamu." (At-Termidzi)

Di samping tekun dlm memohon bantuan Tuhan secara berdoa, kita juga mestilah tekun menyebut dan memuji Allah S.W.T. Tekun menyebut dan memuji Allah S.W.T itulah yg dikatakan berzikir.

Firman Allah S.W.T. yg mafhumnya;
"...ingatlah (berzikirlah) kpd Allah sebanyak2nya, mudah2an kamu beroleh kemenangan." (Al-Anfaal: 45)



Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda yg mafhumnya:
"Mengingati Allah (iaitu berzikir) itu adalah penyembuh segala hati." (Ad-Dailami)

Berzikir membawa plbgi hikmah kpd pengamalnya. Ucapan istighfar sbgi contohnya mempunyai keistimewaan tersendiri sepertimana sabda2 Rasulullah s.a.w. yg mafhumnya:
"Sesungguhnya bg setiap yg berkarat itu ada pembersihnya dan pembersih hati itu adalah istighfar." (Ad-Dailami)

"Sesiapa yg memperbanyakkan istighfar, maka Allah akan menggantikan setiap kedukaannya dgn kesenangan dan menggantikan setiap kesempitan dgn keluasan dan Allah akan memberikan rezeki dari jalan yg tak diduga."
(Abu Daud, An-Nasa'I Ibnu Majah dan Al-Hakim)

'Sesunnguh nya tiada seseorang manusia pun yang adil dalam kehidupan melain kan yangg mengikut cara "ISLAM " dlm kehidupan ..dan ingtla segala nya akan di adili oleh ALLAH SWT walau sebesar zarah'(Bukhari dan Muslim)

"Ucapan la haula wala quwwata illa billah merupakan ubat bagi 99 jenis penyakit (gangguan) dan yg paling kecil adalah dukacita." (Abu Nu'aim dan Al-Mustaghfiri)

by zuedean asclane -- 3 ogos 2012 - 1611

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...