Percayalah pada Tuhan kamu !


Seorang profesor memulakan kelasnya dengan memegang sebuah gelas berisi air.Dia mengangkatnya agar semua pelajar boleh melihatnya.Dia mula bertanya," Awak rasa berapakah berat gelas ini?"

....50 gms.....100 gms....125 gms.....para pelajar cuba meneka.

" Sayapun tidak tahu berapa beratnya kecuali setelah ia ditimbang, tetapi soalan saya, apa akan terjadi jika saya angkat gelas ini selama beberapa minit?" Profesor bertanya. " Tiada apa apa akan berlaku." Jawab beberapa orang pelajar. " OK....apa pula akan terjadi jika saya mengangkatnya dalam masa setengah jam?" Salah seorang pelajar menjawab," Tangan awak akan mula rasa sakit." " Awak betul,sekarang apa akan terjadi jika sayamengangkatnya untuk sepanjang hari?" Profesor bertanya lagi.

" Tangan awak akan mati rasa, otot awak akan kejang dan stres serta mengalami kelumpuhan dan awak terpaksa pergi ke hospital semestinya ", salah seorang pelajar yang agak berani menjawab sambil pelajar yang lain ketawa.

" Jawapan yang baik, tetapi sepanjang tempoh tersebut apakah berat gelas itu akan berubah?" Tanyanya lagi. Sudah tentu tidak,pelajar menjawab. Sambung Profesor lagi," Lalu apakah yang menyebabkan lengan sakit dan otot tegang? Para pelajar jadi bingung dan keliru. " Letakkan gelas itu ke bawah," kata seorang pelajar.

" Begitulah ! Masalah hidup adalah seperti sedemikian. Bertahan untuk beberapa minit di dalam fikiran anda dan semuanya kelihatan baik baik saja. Memikirkannya dalam jangkamasa yang lama dan ia mula menyakitkan. Terus bertahan untuk jangkamasa yang lebih panjang, ia mula melumpuhkan anda hingga anda tidak mampu untuk berbuat apa apa.

Adalah penting untuk memikirkan cabaran (masalah) dalam hidup anda tetapi terlebih penting untuk meletakkan KEPERCAYAAN kepada Allah SWT dan melupakan seketika masalah pada penghujung hari dalam setiap hari sebelum anda melelapkan mata.

Dengan cara itu anda tidak akan stres, setiap bangun pagi anda akan merasa segar dan kuat serta mampu mengendalikan apa jua isu, cabaran yang mendatangi anda. Ingatlah." LETAKKAN GELAS ITU KE BAWAH " dan dapatkan ketenangan dengan meletakkan KEPERCAYAAN kepada Allah Yang Maha Berkuasa.

Perhatikan ayat di dalam Al-Quran, " Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentera langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana," [ QS:Al-Fath: 4]

" Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku." [ QS : Al- Fajr : 27 - 30 ]

Pengajaran dari cerita :

Dengan kerisauan yang berlebihan, jangan biarkan hidup anda berubah menjadi sengsara seolah olah di dalam neraka. Selamat berjaya dunia dan akhirat.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...